Maria Padilla, presidenta del Teatre de La Peni: "No podem deixar de banda, ni perdre de vista, tota la gent que hi ha hagut a l'entitat abans que nosaltres"

 

 Avui parlem sobre "La Peni" amb la Maria Padilla i el Jordi Beumala, presidenta i vicepresident respectivament d'aquestat entitat, amb motiu de la celebració del centenari de l'edifici de la seva seu, el Teatre de La Peni, inaugurat el 19 de juny de l'any 1922. 


Cliqueu aquí per escoltar l'entrevista





No volem centrar la conversa en la història de l’entitat però sí que volem començar fent-vos una pregunta relativa al nom. L’entitat es funda l’any 1879 com a Joventut Catòlica, i molts molinencs sempre l’havíem anomenat “la joventut”. Quan vau fer el canvi de nom a "La Peni"?

Jordi Beumala Raventós (J.B.R.): Nosaltres no li hem canviat el nom. Col·loquialment l'entitat sempre ha estat anomenada "la joventut", però també "la panical" o "la peni". Potser antigament no era tant així i potser la gent deia més "la joventut", però el que sí que és cert és que la nostra generació sempre ha fet servir el nom de "la peni". Per això, a nivell de marca, fem servir aquest nom. Seria una mica com les empreses que tenen un nom oficial i un nom comercial. Legalment el nom de l'entitat és "Joventut Catòlica-La Peni", però públicament i a nivell de difusió i xarxes socials fem servir el nom: Teatre de La Peni.   


I ja per tancar aquest tema del nom, podrieu explicar què significa, o d’on ve, el nom de "peni"?

Maria Padilla Escofet (M.P.E.): El nom de "peni" ve de "panical", una planta silvestre de flor blava i fulles espinoses que antigament creixia al camp on es va construir l'edifici de l'entitat. Es veu que n'hi havia moltes i per això la zona era coneguda com un "panical". I de panical, per escurçament, surt el diminutiu "peni". De totes maneres, que fem servir el nom de "peni" no vol dir que haguem perdut la mirada de la Joventut Catòlica. Si bé som en un moment de present i de futur no volem deixar de banda, ni perdre de vista, tota la gent que hi ha hagut a l'entitat abans que nosaltres.


Ens heu demanat que no us presentem als lectors com a presidenta i vicepresident de la Junta directiva del Teatre de La Peni. Per què?

J.B.R.: Legalment necessitem tenir un president, un tresorer i un secretari, però nosaltres som nou persones a la Junta i ens considerem un bloc homogeni que fa una feina coral. Per això, públicament, volem que se'ns vegi així. Quan ens demanen entrevistes, o que participem en actes formals, pensem que no cal que hi vagi la persona que ostenta el títol de president o de vicepresident, qualsevol dels nou membres pot representar l'entitat. 


Podem saber qui són la resta de membres de la Junta directiva?

M.P.E.: Oh, i tant! A part del Jordi Beumala, i jo mateixa, hi ha la Mireia Cabau, el Sergi García, l'Albert Homet, la Judit Homet, el Jordi Margalef, el Guillem Prats, i la Marta Sabater.


La Peni ha experimentat una profunda renovació aquests darrers anys. Quan i com va començar?

M.P.E.: Jo sóc a la Junta en representació de l'Esbart dansaire des de fa molts anys. Per això recordo les antigues juntes i els antics presidents, com ara el Francesc Artés, després el Josep Maria de Temple, i el maig del 2020 el malaguanyat Rafael Canosa. Ell feia tretze anys que formava part de l'antiga junta de La Peni, i només feia dos mesos que era el nou president quan el 6 de febrer del 2021, a l’edat de 53 anys, va patir una mort sobtada.    

J.B.R.: Això va ser un cop molt dur i un gran trasbals. Els darrers anys tots els temes s’havien anat traspassant al Rafael com a futur nou president, i ell era l'ànima de l'entitat, el qui portava el pes de totes les gestions i de tota la logística. Amb la seva desaparició La Peni va quedar òrfena de lideratge d'un dia per l'altre! Llavors els tres membres de la Junta que van quedar ens van explicar la situació a tots els diferents grups i associacions que fèiem ús de la casa -el Festival de Cinema de Terror, els Pastorets, l'Esbart dansaire, el grup de Xarxa, etc- i com en les curses de relleus ens van passar el testimoni. 

M.P.E.: Llavors vam fer una colleta de nou persones, una per cada grup o secretariat de l'entitat, però tenint molt clar que a les reunions tots deixaríem de banda el nostre barret particular i ens arremangaríem per gestionar l'entitat com un conjunt. La majoria de nosaltres no ens havíem plantejat mai assumir aquest tipus de feina, però la mort sobtada del Rafael ens va portar aquí.


No teníeu alternativa, oi?

J.B.R.:  L'alternativa era plantejar la dissolució i iniciar un nou model de gestió on l'Ajuntament de Molins de Rei hi tingués un paper protagonista. Per això, en una assemblea extraordinària celebrada el 9 de maig de 2021, en vam assumir la direcció.




Concert del grup Petroli Animal a la pista el 18 de juny 2022



I quina valoració en feu després d'aquest primer any i mig?

M.P.E.: En aquest any i mig que portem n'hem après molt. Ens hem adonat de que La Peni que nosaltres vèiem des de fora no té res a veure en portar-ne la gestió des de dintre. Per això és una gran sort que aquest equip de nou persones siguem de mons tan diferents. És com un trencaclosques on cada persona és una peça i al final tot acaba encaixant. 

J.B.R.:  Cal dir que ha estat un repte. Quan amb la mort del Rafael ens vam trobar amb el compromís de portar l'entitat endavant, de seguida vam veure que, o buscàvem gent per ser una bona colla, o no ens en sortiríem. La Peni és un “monstre" d'entitat! Està molt arrelada a la vila i, a part dels socis, en fa ús moltíssima gent que la gaudeix, se la sent seva i se l'estima. Per tant, ens vam dir a nosaltres mateixos: "Fem-ho bé, siguem molts a la Junta i ajudem-nos entre tots”. La nostra pretensió només és donar continuïtat a un projecte que ja és viu.   

M.P.E.: Sobre el paper teníem un edifici amb un potencial espectacular, però quan vas aterrant te n'adones que has de dedicar temps i energia a coses que no t'esperaves. Per exemple, tot aquest temps hem anat de corcoll legalitzant tots els sistemes de prevenció d'incendis per obtenir la llicència d'activitats. També hem fet obres per tenir una cabina tècnica aïllada des de la qual poder portar el control del so i la il·luminació de l’escenari, ja que fins ara es feia des de l'amfiteatre del primer pis i era una molèstia per als espectadors. Una de les altres coses que hem fet és reformar els vestidors dels artistes. Et diria que ha estat molt dur, però en realitat ha estat molt “xulo” perquè, porta que picàvem per demanar ajut o assessorament, porta que se'ns obria. Per exemple, vam preguntar als tècnics de so que fan les projeccions del Cineclub i del Cicle Gaudí quina seria la seva cabina de projecció ideal i com farien les obres, i desinteressadament van analitzar el teatre, van fer propostes i ens van ajudar moltíssim. Fins i tot venien regularment a supervisar les obres!


En l’actualitat, La Peni té conveni amb les següents entitats: La Xarxa, el Cineclub Hall 2002, el Festival de Cinema de Terror, el Grup de teatre 15 Arcades, i Balls de saló. A part hi ha seccions pròpies que són l’Esbart dansaire i Els Pastorets. Ens deixem alguna cosa?

M.P.E.:  Sí, hi ha nous projectes com ara un nou grup de teatre que es diu "D'aquí d'allà", classes de ioga i de pilates, el Cicle Gaudí de cinema, i també sessions de teatre especials per a persones que en tinguin ganes i inquietuds, una iniciativa d'uns socis que des de la Junta vam aprovar fa poc.


Ja sé que no podem tornar al Molins de Rei dels anys vint del segle XX, on la població estava "dividida" entre el Foment, la Federació i la Joventut. En aquella època, cada una d’aquestes entitats tenia la seva idiosincràsia. Avui, en canvi, la Federació és un centre cívic públic, i el Foment i La Peni costa veure que siguin entitats amb personalitats diferents com passava antigament. Què en penseu? 

J.B.R.:  Sí, actualment no hi ha diferències substancials. Nosaltres acollim entitats i són aquestes entitats les que programen, i potser el Foment té més una dinàmica de programació pròpia. Et diria que nosaltres fucionem una mica com un viver d'entitats! També hi ha les diferències de patrimoni, ja que el Foment és molt més gran. 


Al vostre web definiu “La Peni” com “un lloc de trobada per a totes les persones, entitats i iniciatives privades amb interès per una cultura àmplia, oberta i integradora”. Seria aquest el vostre distintiu? 

M.P.E.:  És ben bé això. A La Peni acollim tothom que ho necessiti. Si la proposta que ens fan ens encaixa per horaris doncs sempre és benvinguda, independentment de qui ens la faci, de quina edat tingui o de quina sigui la seva la trajectòria. Nosaltres som un espai d'acollida. Ho vivim així. Als nous grups de teatre que han trucat a la nostra porta, per exemple, els hi hem fet un espai i ja són entre nosaltres. 


En el web també dieu: “T’animem a fer el pas per a associar-te amb nosaltres i permetre que aquest espai de cultura viva segueixi servint de recurs per a les entitats i iniciatives del poble”. 

M.P.E.:  Els usuaris de La Peni s'han rejovenit molt i és un goig. Penso en Els Pastorets o l'Esbart dansaire, per exemple, on tots els membres són molt joves. A part, des de que som a la Junta directiva, hem hagut de tractar amb persones amb les que abans només ens saludàvem, fet que ha generat una microxarxa de relacions molt positiva entre les diverses seccions, entitats i associacions que són dins La Peni. 

J.B.R.:  Però si parlem dels socis estrictes, sí que hem de dir que tenim una massa social molt envellida. Això ho volem revertir amb tots aquests usuaris joves que tenim, però ho volem fer sense grans campanyes, reforçant d'una manera seductora el sentiment de pertinença dient-los: "Oi que t'agrada venir a La Peni? Oi que t'ho passes bé? Doncs anima't, fes un pas més, i implica't a l’entitat". Evidentment que volem que tothom es faci soci de l'entitat. Quanta més gent siguem, més pinya farem. De totes maneres, tenim molt clar que qui es fa soci de La Peni ho fa per col·laborar amb el projecte, sense esperar contraprestacions a canvi.    




Vermut popular a la pista el 19 juny 2022



Existeix un sentiment de pertinença a La Peni?

J.B.R.:  A Molins de Rei hi ha moltes persones que no en són sòcies però que senten La Peni com una cosa molt seva a nivell sentimental. Són tantes les generacions de molinencs que han trepitjat aquell escenari! Arran de les celebracions del centenari de la construcció de l'edifici se'ns ha acostat gent per explicar-nos les seves vivències i és en moments així que te n'adones de que La Peni forma part de la història personal de molts molinencs. 

M.P.E.:  Jo crec que sí que existeix aquest sentiment. La Peni és molt més que un edifici centenari, molt més que els Pastorets, que l'Esbart dansaire o que un Festival de cinema de terror. És un edifici del poble i per al poble. I això jo crec que la gent ho percep. 

J.B.R.:  A La Peni, si vens amb una idea, i et despistes una mica, acabaràs sortint amb un joc de claus de la porta. Nosaltres entenem que som una Junta directiva que es troba de pas. Abans de nosaltres n’hi havia uns altres, i després de nosaltres en vindran uns altres. Amb això vull dir que no tenim cap dret a limitar les iniciatives que pugui tenir la gent. De fet, no parem de rebre propostes de gent que vol fer coses. I nosaltres, encantats! Només es tracta d'encaixar-ho tot.


No teniu a vegades la sensació de ser els gestors d’uns espais?

M.P.E.: No és una sensació, és una realitat, i més encara en les circumstàncies que ens hem trobat d'haver de fer la tramitació de tot el pla de protecció d'incendis, de la llicència d'activitats, etc. Tot això ens ha comportat un tipus de feina a la que alguns de nosaltres no hi estàvem gens habituats. En aquest sentit ha estat un gran aprenentatge i sobretot un canvi de mirada. Abans jo anava a La Peni a assajar, o a fer el que toqués, i aquí s'acabava tot. Ara, en canvi, cada cop que entro m’ho miro tot amb uns altres ulls.  

J.B.R.:  Ara, de seguida ens adonem de que s'ha trencat una cosa, o de que cal reparar quelcom, o de que un moble determinat no és on toca, i hi posem fil a l'agulla per adobar-ho. En canvi, abans de ser a la Junta, jo era un usuari de les instal·lacions de La Peni que després de fer-les servir me n'anava cap a casa i me n'oblidava. D'altra banda, no hem esmentat el tema econòmic, ja que per poder fer totes aquestes reformes i obres que hem explicat abans hem hagut d'aconseguir finançament. 

M.P.E.: I tot és una roda. Disposar d'un teatre comfortable, equipat amb una bona cabina tècnica de so i llum, amb uns bons vestidors, etc, també farà que ens el lloguin més per fer-hi actuacions, i augmentin els ingressos. Tècnicament encara hi ha molt de marge per millorar i tenim el compromís d'anar-ho fent.     


Un debat recurrent a la vila és que no tenim un gran auditori municipal, com d’altres poblacions del nostre entorn, perquè els diferents ajuntaments han optat per ajudar a mantenir els edificis de La Peni i el Foment. Els que defensen que la vila necessita un auditori municipal argumenten que els escenaris del Foment i de La Peni no són prou grans, ni prou moderns, per poder acollir grans produccions i grans espectacles. Què en penseu?

J.B.R.:  Certament és un debat obert. A la nostra vila s'han fet -i s'estan fent- obres faraòniques que costen molts més diners del que val construir un auditori. Per tant, penso que si no s'ha fet, és perquè no ha estat una prioritat per als diferents ajuntaments. Dit això, sí que és veritat que el fet de que no existeixi un auditori municipal a nosaltres ens ha ajudat a continuar existint, ja que moltes coses que ara es fan a La Peni o al Foment segurament passarien a fer-se en aquest nou espai escènic. Per una altra banda, també s’ha de dir que els edificis de les societats centenàries de la vila estan catalogats com a béns d'interès històric i cultural, i són un patrimoni que per llei s'ha de conservar. Si les juntes directives del Teatre de La Peni i del Foment no rebéssim ajuts per al seu manteniment aquesta despesa l’hauria d'assumir l'Ajuntament i encara sortiria més cara, ja que nosaltres fem tota aquesta feina de gestió completament de franc. 


En aquest sentit teniu raó perquè en el Centre Cívic Federació Obrera, que és de gestió municipal, no s'hi pot fer res els caps de setmana perquè els treballadors de l’Ajuntament fan el seu descans setmanal. Al mateix temps, ens permetem afegir que és molt important de que hi hagi espais privats on es pugui programar el que vingui de gust sense haver de passar per filtres polítics, cosa que sí que passaria en un auditori municipal. D'altra banda, sí que és veritat que hi ha pobles –Castellbisbal, per exemple-, que tenen el teatre del seu ateneu i paral·lelament un auditori de titularitat pública, i la convivència sembla que és possible.

M.P.E.: Jo em remeto al sentiment de pertinença del que parlàvem abans. No m'imagino Molins de Rei sense La Peni, o el Foment en aquest cas. No m'ho puc arribar ni a plantejar. Hi ha d'haver un auditori municipal? No ho sé. El que sí que tinc clar és que sense La Peni em sentiria com si m'haguessin fet fora de casa. Un espai teatral com La Peni, que estigui en desús, em resulta una cosa inimaginable.




Programa especial de Ràdio Molins de Rei a l'escenari del Teatre de La Peni el 17 juny 2022



Com han anat els actes de celebració del centenari de l'edifici?

J.B.R.:  A nivell organitzatiu no vam voler ser molt pretensiosos i ens vam adaptar al nostre volum, capacitat, múscul i pressupost. Pensa que totes les nostres neurones les hem invertit en entendre com funciona l'entitat i en les obres que hem explicat abans, per tant, ens en quedaven poques per fer d'altres coses. [Riu]

M.P.E.: Per això vam concentrar-ho tot en un cap de setmana, en el que vam fer activitats molt diverses per intentar arribar a diferents públics. I Ràdio Molins de Rei es va desplaçar a l'escenari del nostre teatre i va fer tot el programa matinal del 17 de juny de 2022 des de La Peni. En aquest programa hi van desfilar totes les persones significatives de l'entitat per explicar els seus records. Va ser molt entranyable.


I també hi ha hagut el pregó de la Festa Major, que es va dedicar als edificis centenaris del Foment, La Peni i la Federació obrera. Com va anar?

M.P.E.: El pregó va imitar el concurs televisiu "Batalla monumental". Les tres entitats molinenques que tenen edificis centenaris havien de competir entre elles per veure quina era la millor, i durant dos minuts el representant de cada entitat havia de convèncer-ne el públic. Evidentment, tot era una broma i al final hi havia un empat i guanyaven totes tres. Però deixa’m explicar que per representar la nostra entitat no hi va anar ningú de la Junta directiva. Ho vam proposar a la gent que fa Els Pastorets, que són molt joves i tenen molta il·lusió, i ells van ser qui van triar la persona per defensar-nos en aquest "concurs", que va ser l'Ania Posada. Els hi vam proposar a ells amb tota la intenció per mostrar públicament aquest tarannà jove i desenfadat que té actualment l’entitat. 


Voleu afegir alguna cosa per cloure l’entrevista?

J.B.R.: Només dir que .. La Peni ... cal!








[ Programa Obrint Camins del 9-11-2022 ] 



Martí Majoral, advocat: "L'acusació de terrorisme contra els CDR ningú no se la creu"

 

 Avui us oferim una selecció de l'àudio del documental "De Matinada", dirigit per Dan Ortínez Martí, i del col·loqui posterior que hi va haver el passat 23 de setembre de 2022, al local del Centre Excursionista Molins de Rei. La projecció del documental va ser organitzada per la secció local de l'Assemblea Nacional Catalana i la ONG Alerta Solidària, i va comptar amb la presència de Jordi Ros i de l'advocat Martí Majoral.  



Cliqueu aquí per escoltar-ho



 El documental "De Matinada" explica l'anomenada "operación Judas". El 23 de setembre del 2019 diverses cases del Vallès i d'Osona es van despertar amb un assalt de la Guardia Civil. Nou activistes dels Comités de Defensa de la República van ser  detinguts acusats de terrorisme, i set d'ells es van passar més de 3 mesos tancats en presó preventiva, en règim d’aïllament, al centre penitenciari de Soto del Real. Després de tres mesos empresonats, els 7 activistes van sortir en llibertat sota fiança perquè durant els escorcolls no es va trobar cap prova. 

 Malgrat això, el cas continua obert i s'ha ampliat la causa a quatre persones més, en total, ara, 13 persones. Aquestes 13 persones estan a l'espera d’un judici en què els demanen penes molt altes de presó. Viuen amb la incertesa d'una decisió judicial que pot estroncar la seva vida i la de les seves famílies, moltes d'elles amb criatures molt petites.









[ Programa Obrint Camins del 26-10-2022 ] 



Com era la Festa Major de Molins de Rei abans del 1922? En parlem arran de la celebració del centenari dels edificis del Foment Cultural i Artístic, el Teatre de La Peni (Joventut Catòlica), i la Federació Obrera.


  L’actual Foment Cultural i Artístic es va fundar l’any 1920 amb el nom de “Foment Agrícol, Industrial i Comercial”. Va ser fruit de la unió de diverses entitats que ja existien: El Centre Catalanista, la societat coral “la Unió”, el Centre Recreatiu, i la societat “El Local”. Van posar la primera pedra del seu edifici a la Festa Major del 1920 i el van inaugurar un any després, el 1921.

 L’actual Peni es va fundar amb el nom de “Joventut Catòlica” l’any 1879. Van posar la primera pedra del seu edifici el 29 de juny de 1921, i un any després el van inaugurar, concretament el 19 de juny de 1922.

I pel que fa a la Federació Obrera, va néixer el 1915 amb el nom de “Federació Local de Societats Obreres de Molins de Rei”, i també va ser fruit de la fusió d’associacions que ja existien d’abans: la Llar Obrera, l’Aliança d’Obrers Paletes i la Societat d’Agricultors. L’any 1921 van encarregar el projecte del seu edifici a l’arquitecte modernista Cèsar Martinell i Brunet, i el van inaugurar l’any 1922 durant la Festa Major.

 Com us podeu imaginar, que de cop a la vila hi apareguessin tres grans edificis amb el seu escenari i el seu teatre, va canviar per complet la vida cultural i recreativa, i sobretot la Festa Major.

 Per això la pregunta que ens farem avui és:  Com era la Festa Major abans del 1922, abans de l’aparició a Molins de Rei d’aquests tres grans equipaments culturals i recreatius. I en conseqüència, com va canviar després de que hi haguessin aquests tres grans edificis?



Cliqueu aquí per escoltar el programa






 Per contestar-les hem fet servir tres fonts d’informació, per una banda dos reportatges escrits per Vicenç Joan Camps i publicats a la revista El Llaç: El primer titulat “La Festa Major de la Carretera”, i el segon titulat “La Festa Major del Corpus o Festa Major petita”. I per l’altra, les informacions que dóna l’historiador Joan Anton Carbonell Porro, en el seu llibre titulat: “Molins de rei : vida social i politica : 1868-1936”, publicat per Publicacions de L'Abadia de Montserrat, l’any 1991.

 Concretament, aquest darrer historiador explica que, a la segona meitat del segle XIX, la manifestació més important de les festes populars la constituïen les dues Festes Majors que se celebraven cada any: la primera per Corpus, amb un marcat caràcter religiós, i la segona els dies propers a la festa de Sant Miquel, el 29 de setembre. 


 La Festa Major d’El Corpus també s’anomenava “la festa major petita”, i acostumava a ser el mes de juny, quan s’esqueia aquesta festivitat religiosa, que com sabeu, no té una data fixa. Es celebrava, principalment, amb una missa i una processó, però no hi faltaven els actes típics de Festa Major. 

 Vicenç Joan Camps ens ofereix en un dels seus reportatges una crònica d’aquesta Festa Major “petita”, que va trobar publicada a la revista molinenca “Enllà”, en el número del dia 15 de juny del 1907. 

 L’any 1907 aquests tres grans edificis centenaris del Foment, la Joventut i la Federació, encara no existien, però com hem vist abans, sí que existien a Molins de Rei un munt d’associacions que sí que tenien els seus respectius locals. 

 Aquesta crònica que escoltarem ara, escrita fa 115 anys, explica les activitats organitzades durant la Festa Major de Corpus per una de les associacions esmentades abans, el Centre Catalanista. Aquesta entitat tenia la seu al carrer Carril, on antigament hi havia el Casino Vell, i posteriorment, amb el pas dels anys, la fonda i el restaurant Plat del Dia. Actualment hi ha bloc de pisos i en els baixos un basar xinès.

Com hem dit, la revista Enllà, el dia 15 de juny del 1907, va publicar una crònica dels actes organitzats pel Centre Catalanista a la Festa Major de Corpus: 



“En la passada festa petita del Corpus, la digna Junta del Centre Catalanista no va perdonar cap sacrifici perquè els actes tinguessin una gran rellevància.

 El primer dia, a la nit, una companyia de Barcelona, formada pels millors elements dels teatres Romea i Principal, varen representar la popular obra d’en Santiago Rusiñol La Mare. El local era ple de gom a gom i donava goig de veure l’entusiasme amb què es va aplaudir la labor dels distingits artistes.

 L’endemà dilluns, van tenir lloc, a la sala del centre, els balls anunciats de tarda i nit, que van resultar molt esplendorosos i concorreguts. Aquests balls van ser magníficament executats per l’acreditada orquestra-cobla Els Munnés, d’Esparreguera.

 També aquella sardana de la tarda (la primera que es ballava en aquella sala) difícilment se’ns esborrarà de la memòria, amb tant entusiasme va ser puntejada i admirada per tots els bons catalans que vàrem sentir elevar l’esperit amb les típiques notes de la democràtica dansa.

 Després, les notes esbojarrades de les altres músiques vingueren a trencar el nostre encís. A la nit, i després que es ballessin unes sardanes a la plaça de la Vila, on va acudir tot el poble, es varen repetir una altra vegada els balls a la sala del Centre, que varen acabar de matinada.

 Només afegir que va ser molt admirada la sardana amb què va començar la primera part del ball i encara més admirada i celebrada va ser l’actuació del nostre vilatà, el mestre Sebastià Mestres, acompanyat pel seu piano, que ens va oferir una inoblidable actuació al públic assistent”.



 Joan Vicenç Camps ens ofereix en els seus reportatges publicats a la revista “El Llaç” un altre testimoni d’aquesta “Festa Major petita” que es celebrava el mes de juny. Aquest el va trobar a la revista “Llobregat”, en un número publicat l’any 1968 : 



“Molta gent es posava la millor roba que tenia als armaris, si és que no n’estrenava de nova, per portarla els homes, primer dins la processó i després al ball. Recordo que el ball era d’allò més lluït, ja que els nois estrenaven el traje d’estiu que amb tota cura els havia confeccionat l’Isidret o el Pahissa i el vestit de les noies, la Pepa Nana, cal Manyé, la Dolors de cal Ras o altres sastres i modistes del poble. 

 Com era gairebé obligat, primer s’anava a la processó i acabada aquesta, a ballar s’ha dit! En acabar el ball de la nit, encara hi havia humor, els joves, per anar fins a la Font dels Casats, a fer gresca, tot passejant, ja que en aquell temps des del pas a nivell cap amunt, encara no hi havia gaires cases”.



 Però amb el pas del temps, la popularitat d’aquesta Festa Major del Corpus va anar disminuint i del 1960 al 1963, ja se l’anomenava oficialment com Festes del Corpus, i no com a Festa Major. Els actes festius que s’hi organitzaven eren molt escassos, i eren un complement de la popular processó religiosa. Del 1964 al 1966 ja només es va celebrar la processó, sense actes festius i populars, fins que finalment també es va deixar de fer la processó.

 Després d’aquesta “Festa Major de Corpus” (o “festa major petita”), la Festa Major de Sant Miquel era la que tenia un ressò popular més gran. No hi ha notícies sobre les celebracions de mitjan segle XIX, però al final de la dècada dels anys 90 passa una cosa molt curiosa: 

 Entre els anys 1880 i 1920, aproximadament, Molins de Rei es separa en dues zones pel que fa a “festes majors”. Dit d'una altra manera, durant aquells anys es van celebrar dues Festes Majors que tenien dates diferents i llocs diferents. La tradicional, per Sant Miquel, centrada a la plaça de la vila i al carrer Major, i l'altra el dia 25 de juliol, per Sant Jaume, organitzada pels veïns de la Carretera al marge de l’Ajuntament.

 El barri de la “carretera” estava format per les actuals avinguda de València i avinguda de Barcelona, i en aquell moment era un sector molt diferenciat del centre vila. Allà hi havia tota l’agitació dels hostals i les fondes, i tot l’enrenou de les diligències, els traginers i totes les persones que viatjaven i estaven de pas per Molins de Rei. Recordem que, en aquella època, d’ençà que l’any 1767 es va construir el pont de Carles III, o de les “quinze arcades”, tothom que entrava o sortia de Barcelona havia de passar per la nostra vila.  

 L'origen d'aquesta festa major de la Carretera que es celebrava el 25 de juliol, per Sant Jaume, és desconegut. En aquestes festes s’acostumava a aixecar un gran envelat al lloc anomenat “el Puntasco”, a la cruïlla de la carretera amb el passeig de Pi i Margall, i les activitats es realitzaven des del punt que començava el pont fins a ca la Mariona (que actualment seria a l’alçada del número 107 de l’avinguda de Barcelona). 

 Joan Vicenç Camps en els seus reportatges explica que s’hi organitzaven moltes i diverses activitats que abraçaven totes les franges d’edat: infants, joves i els més grans. Tothom hi tenia el seu espai de diversió. També s’hi feia una missa de campanya (a l’aire lliure), i s’escollia una noia que representava la Reina de la Festa Major. 

 El dia abans de començar els actes, es feia una cercavila repicant les esquelles d’unes cabres. A la tarda hi havia traques de petards, i al vespre, després de sopar, un castell de focs artificials que muntava un pirotècnic de la vila, anomenat “el Manco”. Tot seguit venien els diferents balls - gairebé sempre amenitzats per l’Orquestra Militar de l’Asil Naval de Barcelona- i que feien que les festes arribessin fins a la matinada. Moltes cases de la carretera es guarnien per a l’ocasió; i es veu que era molt admirada la de ca l’Hortolà, engalanada amb infinitat de panotxes i carbasses.

  Tant l’historiador Joan Anton Carbonell, com Joan Vicenç Camps, es fan ressò en els seus treballs d’aquest text que us llegirem a continuació. Es tracta d’un fragment del pregó de la Festa Major de l'any 1964, realitzat pel senyor Enric Madorell, en el qual explica els principals actes de la tarda d’aquesta festa major de Sant Jaume, que van organitzar els veïns del barri de la carretera entre el 1880 i el 1920 :



 “Durant el dia no parava la celebració d’actes. N’hi havia tants, que s’estalonaven, perquè a més a més dels programats, cada sector de veïns n’organitzava d’altres, amb varietats diferents per atreure els visitants que arribaven dels altres carrers del poble. 

 N’abundaven molts per als infants, com arrencar amb les dents els dos ralets al dessota d’una paella fumada, o el de mirar d’agafar una moneda posada al fons d’una bujola plena d’aigua, posant el cap dins i d’una sola vegada, sostreure-la amb la boca, però el que feien era atipar-se d’aigua sense tenir ganes de beure.

 També hi havia la silueta plana, de fusta, d’un home dret, amb els braços oberts que tenint un eix a baix i a dalt i el feia voltar amb molta lleugeresa, i la canalla, d’un a un i corrents, havia de mirar d’introduir un tros de canya o bastonet en un forat que el ninot tenia a la mà i com que eren molt pocs els que encertaven, li donaven moviment rotatiu i rebien una plantofada amb l’altra mà quan giravoltava. 

 No hi faltava tampoc el pescar la fruita posada dintre una portadora plena d’aigua que tot corrents l’havien d’agafar amb una mà. No cal dir les remullades que hi havia. Sort que estàvem en el mes de la canícula. A més a més no hi faltaven altres jocs més corrents com les curses de sacs i el trencament de l’olla entre d’altres.

 Per a la gent jove i més gran hi havia les curses d’obstacles amb bicicletes, totes elles adornades, la que feia molta gràcia era la de velocitat muntats els concursants amb burros que anaven sense ronsal. No cal dir les caigudes d’alguns genets improvisats. També hi havia l’escalada a un tronc molt alt i ensabonat, i al cim d’ell, com a meta de la cursa, hi havia un pollastre lligat, que se’l quedava l’heroi que hi podia arribar.

 Hi havia un altre concurs, que per cert no honrava gens els organitzadors ni els concursants però, dissortadament, cridava a molta gent: arrencar el coll de l’oca. Consistia en penjar una oca viva per les potes en una corda que travessava la carretera, lligada entre els balcons de l’Hostal del Boix i cal Ferreret, encara que també s’havia fet en algun altre lloc. Els concursants, muntats amb cavalls, mules o ases i galopant corrent, quan passaven per sota l’oca li estiraven brutalment el coll, que prèviament havien ensabonat perquè a l’estirar rellisqués. A còpia de fer passades, el que li arrencava es quedava l’animal, que havia hagut de sofrir una agonia cruel i llarguíssima.

 També s’havia celebrat alguna cursa de braus, corrida de toros. N’havien fet davant de l’Hostal del Sant, ocupant tota l’amplada de la carretera amb un tancat fet amb carros. El trànsit era desviat pel carrer del Carril i pel passeig. Se n’havien celebrat també en algun altre lloc, com a un descampat a uns cent metres del principi del pont del riu. Seguidament després d’acabats tots els variats jocs, començaven els balls en diferents llocs de la carretera, on el ball principal era a càrrec de la Banda Musical i d’altres balls més petits entre veïns que se solien acompanyar amb un piano de maneta.”



Com us heu quedat? Hi havia curses de braus a Molins de Rei –corridas de toros-, i també es feia un joc macabre consistent en arrencar el cap a una pobre oca !!! 

I la cosa no acaba aquí, l’any 1887 –fa cent trenta-cinc anys-, el diari La Vanguardia del dimecres dia 27 de juliol publicava una crònica que tenia a veure amb la nostra vila, i on no quedem gaire ben parats. De fet, els mateixos molinencs van quedar prou escandalitzats del comportament dels “toreros” que van venir a Molins de Rei en aquesta pintoresca “festa major” de la carretera. La crònica la podeu llegir a continuació :



“El que ha passat a Molins de Rei amb motiu de la Festa Major de la Carretera per la festivitat de Sant Jaume no és propi d’una població civilitzada. Les persones que van concórrer a presenciar els festejos taurins van tornar a les seves cases amb tristos records de la festa. Hi havia programada la lídia de dos novillos i el lloc triat per a la improvisada plaça va ser a la sortida del poble, a uns cent metres del principi del pont sobre el riu. Allà es van clavar unes estaques formant un cercle subjectades per unes fustes.

 Van acudir moltíssims espectadors, la majoria, forasters procedents dels pobles veïns. Es va lidiar el primer novillo a la plaça. La lídia no va ser res més que una llarga agonia i la mort no va deixar de ser un benefici per al pobre animal. 

 Abans de començar la lídia del segon, va aparèixer un dels picadores muntat sobre una burra, va desmuntar, va treure les regnes al pacient animal,  el va acompanyar al centre del cercle i un cop allà es va donar principi a l’entreteniment més salvatge que es pugui imaginar. Els lidiadores es van obstinar a bregar la burra i, vulguis que no, li volien posar banderilles i en veure que l’animal fugia, van començar a estoquearla a tort i a dret fins que la seva barbàrie va arribar a l’extrem que, agafant una faca, van escometrela a ganivetades.

 El públic que presenciava l’acte va esclatar en crits de protesta contra els lidiadores i els deien “assassins!”, però dos Mossos d’Esquadra que hi havia allà presents no hi van fer res; a més, un dels cadafals que estava ple de gent i en què figurava la presidència, en part es va enfonsar, però no es va haver de lamentar per fortuna cap desgràcia. La gent va marxar molt decebuda cap a les seves cases. És molt censurable la conducta d’un Ajuntament que permet uns actes així.”



 Com hem dit abans, aquesta Festa Major de la Carretera que es feia el 25 de juliol, per Sant Jaume,  va desaparèixer als anys vint del segle passat, i llavors la de Sant Miquel, i la del Corpus, van quedar com a festes locals per a tothom, trencant aquesta curiosa separació de dues festes majors, en dues parts diferents del poble, i en dates diferents.

  Com hem vist amb els testimonis de la Festa Major del Corpus, abans de l’aparició l’any 1922 dels edificis de la Joventut i la Federació Obrera, i un any abans el Foment, els actes de la Festa Major es feien al carrer o en un envelat que es muntava per la festa i després es desmuntava. I la plaça de l'Ajuntament era el centre on es feien el ball de gegants, els jocs infantils i els balls populars. 

 El gran canvi que van suposar els tres nous edificis de la Joventut, la Federació Obrera, i el Foment, va ser que, progressivament, aquestes tres entitats van anar monopolitzant la Festa Major.

 Això era un problema, perquè tots els actes les feien aquestes entitats en els seus respectius edificis i per als seus socis. I els que no eren socis, no hi podien entrar. L’historiador Joan Anton Carbonell explica que, l’any 1924, l'Ajuntament va pagar els balls de carrer d’aquestes tres entitats per per tal que tots els vilatans tinguessin la possibilitat de ballar, encara que no en fossin socis.

 L'any 1930 les tres grans societats ja organitzaven un programa propi de Festa Major, amb teatre, ball, concerts, futbol i aperitius. Fora dels actes que organitzaven aquestes tres entitats només hi havia cinema i alguns partits de futbol de la Penya Ripoll.

 En pocs anys el canvi va ser impressionant. Havien desaparegut els envelats i la major part de les activitats de carrer, i es van substituir per actes socials restringits, en aquests tres grans edificis dels que ara celebrem el centenari. 

 I com va reaccionar l’Ajuntament? Doncs des de l'Ajuntament es va donar suport a aquest procés de monopoli d’aquestes tres grans entitats. L’any 1932, per exemple, l’Ajuntament va refusar l'oferiment de l'Orfeó de Sants de fer actuar el seu esbart dansaire pels carrers de Molins de Rei. Segons l’historiador Joan Anton Carbonell, l'argument que els hi van donar va ser que “tot el que fes l'Ajuntament a la via pública seria en perjudici de les festes que celebraven les entitats”. 

 Una conseqüència d’aquesta evolució va ser l’aparició d’una forta rivalitat entre aquestes tres entitats,  principalment entre el Foment i la Federació que, a part de les diferències ideològiques que tenien, lluitaven per veure qui feia el programa d’actes de Festa Major més atractiu. 

 No cal dir que, d’aquesta competència, els qui en van resultar més beneficiats van ser els molinencs, molts dels quals anaven a totes dues entitats per poder triar l'espectacle que més els interessava!

 Segons l’historiador Joan Anton Carbonell, aquestres tres grans entitats, amb els seus nous edificis,  s’abocaven tant a la Festa Major de Sant Miquel per una senzilla raó: la Festa Major –abans i ara- són uns dies amb actes que tenen una gran assistència de públic. Per això, per aquestes tres entitats, era vital aprofitar-los per “fer caixa” i tenir pressupost per poder funcionar la resta de l’any.




[ Programa Obrint Camins del 28-9-2022 ] 






Joan-Lluís Lluís: "Cada cop que us adreceu a algú en castellà esteu disparant un tret al cap a la llengua catalana"

 

Per Àngel Beumala
El Llaç, núm. 579, setembre 2022, pàg. 24












 Dimecres 6 de juliol el grup local d’Òmnium Cultural va convidar l’escriptor nord-català Joan-Lluís Lluís a presentar la seva novel·la “Junil a les terres dels bàrbars”, guanyadora del Premi Òmnium a la Millor Novel·la de l'Any, i del Premi Joan Crexells de narrativa de l’Ateneu Barcelonès. L’acte es va realitzar al Centre Cívic Federació Obrera i va comptar amb l’assistència de quaranta persones que van gaudir de valent de l’humor i la ironia del novel·lista, el qual va estar gairebé dues hores explicant, dialogant i contestant les preguntes del públic. 


  La novel·la “Junil a les terres dels bàrbars” explica les peripècies accidentades de la jove Junil i tres esclaus que fugen de la zona fronterera de l’Imperi Romà on viuen per anar a trobar el país dels Alans, que no saben on és, però del que n’han sentit a dir que no hi ha esclaus. Durant el col·loqui es va destacar que, més que el viatge i les aventures, la novel·la era un cant a l’acceptació de la diferència i a l’entesa en benefici de la llibertat, ja que pel camí el grup va creixent amb persones de diferents llocs i llengües que, tot i no entendre’s, s’afegeixen al viatge de Junil perquè també busquen un futur millor. 


 Segons Lluís, que el grup s’obri a nous integrants i que tots tinguin cura de tots és poc realista en segons quins contextos, i reconeix que la novel·la a vegades sembla un conte per pacificar les relacions humanes: “Quan hi ha dos grups que no parlen la mateixa llengua, i que no saben què diu l’altre, hi ha una manera molt i molt fàcil de solucionar-ho, i fa milers d’anys que ho utilitzem els humans, i és que el grup més fort apallissa el més feble i li imposa la seva llengua. Però en aquesta novel·la no funciona així, perquè també hi ha una altra manera de fer les coses que és provar d’entendre’s com es pugui, malgrat sigui lent, pesat i hi hagi malentesos, però a vegades l’equivocació és fructífera i finalment, de mica en mica, ens en sortim.” 


 L’autor va confessar que encara no ha paït l’èxit de “Junil a les terres dels bàrbars” i va explicar que la de Molins de Rei era la presentació número cent vint-i-tres en el que portava d’any, i que encara en tenia cinquanta més d’emparaulades.


 Joan-Lluís Lluís, nascut i resident a Perpinyà, no va poder defugir preguntes sobre la situació de la llengua a les comarques nord-catalanes: “A Catalunya Nord la transmissió familiar es va deixar de fer fa cinquanta o seixanta anys i el català s’està morint. Això no vol dir que no existeixi transmissió a nivell individual, jo per exemple sempre he parlat català als meus fills, però són casos aïllats. Posa’ts a ser optimistes potser hi ha cent cinquanta famílies que ho fan, per tant, és un fet residual.” 


 A continuació va apel·lar a la responsabilitat de tothom per salvar el català a casa nostra, a Catalunya: "Molts catalans quan no coneixen una persona ja s’hi adrecen en castellà, i si feu això, amb tot el respecte, el que feu és matar la llengua catalana d’un tret al cap. Jo fa trenta-cinc anys que vinc regularment a Catalunya i no he dit mai una paraula de castellà, tinc infinitat de converses bilingües i no em passa res, és indolor, us ho asseguro. Feu l’experiment: Si en una setmana teniu –m’ho invento- quaranta converses en castellà, passeu a trenta-cinc, i al cap d’un temps passeu a trenta, i després a vint-i-cinc, i aneu baixant fins que arribeu a zero. Hi ha llocs més complicats que d’altres, i jo no vull alliçonar ningú, però és que, o fem això, o ens deixem matar la llengua. Al Quebec i a Flandes van salvar les seves respectives llengües així! Com quasi tothom detesto els conflictes, però hi ha una cosa que encara detesto més que és ser submís a algú que em diu: “perquè jo sóc més important que tu, tu has de canviar de llengua”. No hi ha cap llengua superior a una altra, no hi ha cap parlant superior a un altre. O ens fem pesats i insuportables perquè la llengua s’ho val, o ens mantenim “respectuosos”, “educats”, deixem passar la llengua de l’amo, i la nostra llengua es mor. Si us plau, feu recular la vostra part de llengua espanyola per fer avançar la part de llengua catalana, i això no vol dir ser hostil a l’espanyol, sinó voler, voler, voler, que visqui el català. Perquè si no ho fem nosaltres no ho farà ningú més, ningú més."


Joan-Lluís Lluís va acabar l’acte explicant un conte com a homenatge a la literatura oral, i a continuació va signar exemplars de la seva novel·la. 


El grup local d’Òmnium Cultural té previst realitzar una nova presentació literària el 15 de setembre, aquest cop amb l’escriptor Sergi Belbel, guanyador del darrer Premi Sant Jordi amb la novel·la titulada "Morir-ne disset". 





Isabelle Martinez, escaladora del projecte "LLum i llibertat" : "Em va fer sentir molt orgullosa de ser part d'aquest poble, que és el poble català; va ser un moment molt intens de dir: som aquí, ho tenim clar, i aquí ho teniu"


  La setmana passada es va poder veure al local del Centre Excursionista Molins de Rei la projecció del documental “Llum i llibertat”. Aquest documental, de 55 minuts de durada i dirigit per Àngel Leiro, mostra com la nit del 30 de setembre del 2019 cinc-cents escaladors van escalar i il·luminar 131 agulles de Montserrat, en record dels cent trenta-un presidents de la Generalitat de Catalunya, i per demanar l’alliberament dels presos polítics catalans i el retorn dels exiliats. 


 Escaladors del CEM hi van participar escalant i il·luminant l'agulla montserratina anomenada "Panxa del Bisbe". Aquesta acció artística i reivindicativa va ser impulsada per Artistes de la República, Assemblea Nacional Catalana, Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya i Òmnium Cultural. La projecció del documental que va fer el CEM va ser molt oportuna, perquè es va fer pocs dies abans de l’11 de setembre de 2022, Diada Nacional de Catalunya, i val a dir que amb un gran èxit de públic. La sala d’actes del CEM es va omplir de gom a gom per veure’l.


 Paral·lelament, aquest estiu, concretament la nit del 2 al 3 de juliol de 2022, es va portar a terme una acció artística i revindicativa semblant, aquest cop a tota la serralada Pirinenca. El projecte es titulava “Via pirinenca” i també es va fer amb l’objectiu de reivindicar el dret a l’autodeterminació dels pobles.


 En aquest programa conversem amb Isabelle Martinez, que va participar fa tres anys a “Llum i llibertat”, i aquest estiu a la “Via Pirinenca”. I l’Agustí Simó, que també va ser a la “Via Pirineca”























[ Programa Obrint Camins del 14-9-2022 ]