Francisco Sánchez és subcampió d’Espanya i vuitè del món de Mondio-Ring

 

Per Àngel Beumala
El Llaç, núm. 575, novembre-desembre 2021, pàg. 15










El molinenc Francisco Sánchez Giménez i el seu gos Hachiko van quedar subcampions en la V Copa d’Espanya de Mondio-Ring, organitzada per la Reial Societat Canina d’Espanya els dies 5 i 6 de juny a Ocaña (Toledo). Quatre mesos després, concretament del 6 al 10 d’octubre de 2021, el Francisco i el Hachiko van participar en el Mondioring World Championship, a la localitat romanesa de Pecical, obtenint la vuitena posició: “Vaig fer 166,5 punts, i només em va anar malament la prova de la defensa de l’amo -que donava 30 punts- perquè el gos estava molt enèrgic i abans que m’ataquessin va mossegar, si no fos per això haguéssim estat campions del món”, lamenta el Francisco.


El Mondio-Ring és un esport de competició per a gossos ensinistrats. El reglament estableix tres graus de dificultat i un conjunt de proves consistents a demostrar la capacitat del gos, el seu pedigrí o patrimoni genètic, la qualitat de la seva formació i el control del seu conductor. Així, en el grau 1, hi ha tres tipus d’exercicis: obediència, atacs i salts. Els exercicis d’obediència consisteixen a fer córrer el gos quinze metres en línia recta, cercar un objecte amb un pes inferior a 1 kg que no sigui de metall, ordenar les posicions de tombar-se, asseure’s i posar-se dret estant a quinze metres del gos i segons les marqui el jutge, aconseguir que el gos rebutgi un aliment, i seguir el conductor al llarg d’un circuit. Els exercicis d’atac són tres: atac de cara amb bastó, atac en fugida, i defensa de l’amo. I per acabar l’exercici del salt consisteix a superar una tanca d’1,80 m. En els altres graus es fan aquestes mateixes proves però augmentant la dificultat. Per exemple, en els salts, en el grau 2 els gossos han de saltar una tanca de 2,10 m, i en el grau 3, de 2,30 m. En les proves d’obediència, en el grau 2 la prova d’ordenar posicions s’ha de fer a trenta metres del gos, en la prova de córrer en línia recta el gos ha de fer vint metres, i així successivament.


El Hachiko és un pastor belga malinois que a la Copa d’Espanya i en el Mundial va concursar en el grau 1, però que actualment està pujant de categoria. Els passats 21 i 22 de novembre, en una competició a Sant Rafel del Riu, a prop de Vinaròs, ja va concursar en el grau 2 i va quedar primer: “El meu objectiu és participar amb el Hachiko a la propera Copa d’Espanya en el grau 2, i si la guanyo, poder participar en aquesta categoria en el proper Mundial”, explica el Francisco. Cal dir que només els primers classificats a la Copa d’Espanya en cada grau de dificultat tenen dret a anar al Mundial representant la Reial Societat Canina d’Espanya. El Francisco i el Hachiko, com a subcampions, no podien participar en el Mundial de Romania del passat mes d’octubre, però com que el primer classificat del grau 1 va renunciar a anar-hi automàticament la plaça va ser per ells.


En aquests moments l’ensinistrador molinenc es troba entrenant un altre gos, anomenat Turko, que creu que el març de l’any 2022 ja podrà estar a punt per a la competició. Tres cops per setmana es desplacen a Riells i Viabrea, a la comarca de la Selva, on es troba el club esportiu Etocan, al qual pertany actualment. Anteriorment, havia format part del club Los Guardianes, d’Olesa de Montserrat.


Francisco Sánchez va entrar en el món del Mondio-Ring una mica de casualitat: “Un amic meu tenia un gos pastor holandès molt rebel –mossegava la gent- i el va haver de portar a una escola d’ensinistrament. Llavors ell es va titular en ensinistrador de gossos i va començar a portar el seu gos a concursos de Mondio-Ring en els que jo hi anava d’acompanyant. I així va ser com em vaig animar, em vaig treure el títol d’ensinistrador caní, i quan el gos del meu amic va criar em vaig quedar un cadell -que és el Hachiko-, el vaig entrenar i vaig decidir provar sort en els concursos, i la veritat és que fins ara m’està anant molt bé.”


El Mondio-Ring té el seu origen en les múltiples tècniques d’ensinistrament de gossos policia existents a països com Bèlgica, Països Baixos o França. L’any 1980 va sorgir la idea d’organitzar una trobada internacional a la ciutat belga de Tournai per tal de crear un reglament internacional únic, i el 1987 es va celebrar el primer concurs internacional de Mondio-Ring a Bèlgica.